graphic design

کلیه خدمات طراحی گرافیک و تبلیغات

طراحی گرافیک، بسته بندی، لوگو، پوستر در تهران

کلیه خدمات طراحی گرافیک و تبلیغات

طراحی گرافیک، بسته بندی، لوگو، پوستر در تهران

کلیه خدمات طراحی گرافیک و تبلیغات

کلیه خدمات طراحی گرافیک طراحی بسته بندی طراحی پوستر طراحی لوگو طراحی هویت بصری طراحی کاتالوگ طراحی بروشور طراحی اینفوگرافیک در تهران

تاریخچه طراحی لوگوی BMW

دوشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۳۰ ب.ظ

تاریخچه لوگوی BMW

تاریخچۀ لوگوی BMW قطعاً یکی از مقالاتی است که مخاطب زیادی دارد. تاریخچۀ لوگوی BMW در بردارندۀ پیشینۀ برندی است که در صنعت خودروسازی جهان، نظرها را به نحوی خیره کننده به خود جلب کرده است. 

 

طراحی لوگو

 

در صنعت طراحی لوگو، به برندهایی می رسیم که با شنیدن نامشان مشتاق دانستن بیشتر و بیشتر از چند و چون سیر تکامل و تحولشان هستیم، بی ام دبلیو( BMW  ) یکی از این برندهاست.

 هر صنعت تجاری در شکل وسیع و گسترده اش موفقیت خود را مدیون المان هایی است که در ابتدای راه خود برگزیده است. یکی از مهم ترین این المان ها طراحی لوگو و آرم خاص است. 

البته انتخاب یک لوگو برای صنایع بزرگ، کاری یک روزه و بدون پشتوانۀ تخصصی و بهره گیری از طراحان و گرافیست های مطرح روز امکان پذیر نبوده است. هر برند بزرگ، صاحب یک لوگوی منحصر به فرد است که شناسنامۀ آن برند در نزد تمامی مردم جهان است.

تاریخچۀ برند BMW

تاریخچۀ لوگوی BMW  را با ذکر مختصری اطلاعات از برند بی ام دبلیو پی می گیریم. مارک مشهور و محبوب قلوب بی ام دبلیو با آن لوگوی چهارخانۀ آبی و سفید معروفش بر دل ها تأثیر کرده است.

 بی ام دبلیو مخفف (Bayerische Motoren Werke) است که معادل فارسی آن "صنایع موتوری بایرن" است؛ شرکت خودروسازی آلمانی تبار که دفتر مرکزی اش در شهر مونیخ است و در حال حاضر مالکیت شرکت های رولز- رویس موتور کارز و مینی را داراست. بی ام دبلیو( BMW ) توسط فرانتس یوزف پوپ در سال 1916 م تأسیس گردید. 

 

طراحی لوگو

 

این کمپانی کار خود را با تولید موتور هواپیما آغاز کرد. پایان جنگ جهانی اول، موجب رقم خوردن قطعنامۀ ورسای شد که مطابق آن، این کمپانی حق تولید موتور هواپیما را نداشت.

 بی ام دبلیو تا سال 1923 م تنها می توانست موتور سیکلت تولید کند. از سال 1928 م، BMW  رسماً تولید خودرو را آغاز کرد. در حال حاضر BMW در کشورهای ایالات متحدۀ آمریکا، برزیل، چین، هند و آفریقای جنوبی کارخانۀ تولید خودرو دارد. 

گردش پره های هواپیما

تاریخچۀ لوگوی BMW به قدمت دوران فعالیت شرکت آلمانی بی ام دبلیو است. همگان در هر جای جهان با لوگوی بی ام دبلیو آشنا هستند؛ چهار خانۀ آبی و سفیدی که درون یک دایره محصور شده است.

 دربارۀ ایده های طراحی لوگوی بی ام دبلیو، می توان به یک مرجع مکتوب استناد کرد. ویلهلم فارنکوپ، مدیر وقت مطبوعات این شرکت در سال 1942 در مقاله ای از ایدۀ طرح خانه های آبی سفید لوگوی شرکتش سخن گفته است. طبق گفته های فارنکوپ، پره های موتور هواپیماهای تولید شده توسط این شرکت، ایدۀ اصلی خلق این لوگو بوده است. 

او می نویسد مهندسان و طراحان، مدت ها روبروی موتور هواپیما می ایستند و هنرمندانه در این اثر فنی خیره می شوند و زیر نور آفتاب در آسمان آبی به چرخش پره های هواپیما می نگریستند. 

در حالی که آسمان آبی را از پره های آن تماشا می کردند، انگار حروف B، M وV در بازتاب این تصویر خیال انگیز هویدا می شوند و به این ترتیب ایدۀ ترسیم لوگو شکل می گیرد و در تبلور نهایی خویش مبدل به چهار خانه ای آبی سفید با نام کمپانی بی ام دبلیو (BMW) می شود. 

لوگوی BMW و رپ موتور

تاریخچۀ لوگوی BMW به دلیل شهرت بی بدیل این برند، حالتی افسانه گون پیدا کرده است. به همین دلیل روایت دیگری نیز در جهت شکل گیری ایدۀ طراحی لوگوی بی ام دبلیو (BMW) وجود دارد. 

رنگ های آبی و سفید این لوگو را خیلی ساده، تحت تأثیر رنگ پرچم بایرن می دانند؛ به نوعی نماد محل تولید شرکت است. طبق مدارک تاریخی شرکت بی ام دبلیو در ابتدای کار خود زیر مجموعه ای از یک کمپانی با نام رپ موتور ( Rapp Motorenwerke GmbH) بوده است. 

 

طراحی لوگو

 

بعدها نام بی ام دبلیو را برگزیده و متعلقات کمپانی رپ موتور را به انحصار خود در آورد. کمپانی رپ موتور هم لوگوی خاصی داشته است؛ سر یک اسب سیاه که محصور در یک دایره است. رپ خود به معنی سر اسب است. 

به همین دلیل عده ای داستان فرانکوپ را در مقالۀ کذایی اش رویایی و برساختۀ تخیل او می دانند و ایدۀ شکل گیری لوگوی بی ام دبلیو را متأثر از لوگوی دایره ای رپ موتور و رنگ آبی و سفیدش را متأثر از رنگ پرچم بایرن، و گواه این مدعا را اشاره به نام بایرن در لوگوی بی ام دبلیو (Bayerische Motoren Werke) می دانند. 

لوگوی BMW هویتی مستقل

 تاریخچۀ لوگوی BMW چه به گردش پره های هواپیما در آسمان آبی و تلالو آفتاب از میان این گردش افسانه ای بر گردد، چه به سر اسب لوگوی رپ موتور و رنگ محل تولید کمپانی اش، آن قدر جا افتاده و محبوب و معتبر است که خودش به تنهایی یک هویت مستقل دارد. 

انگار این لوگوست که به خودروهای لوکس و تولیدات کمپانی اش بها و اعتبار بخشیده است. درخشش این لوگو بر روی اتومبیل های کمپانی BMW است که به آن ها ارزش و بها داده است، نه کیفیت و صنایع پیشرفتۀ تولیدی شرکت. 

 

طراحی گرافیک و لوگو آرمیتا اکبری 09123381563

نظر خور دار در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید

منبع:armcade.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی