graphic design

کلیه خدمات طراحی گرافیک و تبلیغات

طراحی گرافیک، بسته بندی، لوگو، پوستر در تهران

کلیه خدمات طراحی گرافیک و تبلیغات

طراحی گرافیک، بسته بندی، لوگو، پوستر در تهران

کلیه خدمات طراحی گرافیک و تبلیغات

کلیه خدمات طراحی گرافیک طراحی بسته بندی طراحی پوستر طراحی لوگو طراحی هویت بصری طراحی کاتالوگ طراحی بروشور طراحی اینفوگرافیک در تهران

تاریخچۀ لوگوی مزدا ... نامی برگرفته از اهورامزدا

چهارشنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۳۰ ب.ظ

تاریخچۀ لوگوی Mazda

تاریخچۀ لوگوی Mazda از سلسله مطالب با موضوع بررسی لوگوهای مطرح جهان، در زمینۀ صنایع خودروسازی است. تاریخچۀ لوگوی Mazda به یکی دیگر از برندها و تولید کنندگان برتر اتومبیل در دنیا می پردازد که به ویژه برای ما ایرانی ها از دو حیث حایز اهمیت و جالب است. 

 

طراحی لوگو

 

نخست رواج ماشین های وانت مزدا و کاربرد گسترده ای که از قدیم الایام تا کنون داشته اند، و دیگری از حیث نام گذاری اش که شاید کمتر ایرانی ای به شباهت این نام با فرهنگ ایرانی فکر کرده باشد. با هم مروری داریم بر پیشینۀ این برند خودروسازی و سرگذشت تجاری آن.

تاریخچۀ Mazda

تاریخچۀ لوگوی Mazda به یک شرکت تولید کنندۀ ژاپنی بر می گردد که در زمینۀ تولید خودروهای با کیفیت، سال هاست فعالیت می کند. جوجیرو ماتسودا در سال 1920 میلادی این کمپانی را تأسیس کرد. 

بیش از یک دهه تحقیق و پژوهش علمی در کنار تجربه منجر به تولید نخستین سری خودروهای مزدا به بازار شد. همزمانی فعالیت این کمپانی با جنگ جهانی دوم، سبب شد تا همانند بسیاری از تولیدکنندگان خودروی دیگر، مدتی در خدمت ارتش باشد و به تولید کامیون، تسلیحات و ادوات جنگی همت بگمارد و خودروسازی شخصی و حرفه ای اش تحت الشعاع قرار بگیرد. 

اما در سال 1960 پس از خوابیدن آتش جنگ، مزدا توانست نخستین خودروی چهار چرخ خود را با نام "مزدا 360" عرضه کند و یک نقطۀ عطف در صنعت خودروسازی ژاپن پدید آورد. در حال حاضر، کمپانی مزدا در هیروشیمای ژاپن به عنوان یک غول خودروسازی مشغول فعالیت است. در سال 2016 بیش از یک میلیون و 500 هزار خودرو توسط این شرکت تولید گشت.

 مزدا در سال، چیزی فراتر از 2 میلیون خودرو تولید و در عرصۀ بین المللی عرضه می نماید.کمپانی مزدا در ردۀ پانزدهم در فهرست بزرگ ترین تولید کنندگان خودرو در جهان قرار دارد.

نامی برگرفته از اهورامزدا

تاریخچۀ لوگوی Mazda به جالب ترین رمز و راز آن می رسد که به ویژه، برای ما ایرانی ها دلپسند است. جوجیرو ماتسودا، نام برند معتبر خود را مزدا برگزید. این نام تنها شباهت ظاهری با واژۀ مزدای فارسی ندارد، بلکه خود آن است.

 ماتسودا پیش از آن با دین زردشت آشنایی پیدا کرده بود و از  آیین های آن نیز اطلاعاتی داشت. این آشنایی و اطلاعات نسبت به دین زردشتی، موجب علاقه مندی ماتسودا به اهورامزدا، خدای بزرگ و یگانۀ زردشتیان گشت. از طرفی شباهت آوایی نام فامیل ماتسودا با مزدا عامل دیگری شد تا او مصمم گردد که نام برند خودروسازی خود را مزدا بگذارد.

 در بیانیۀ این شرکت در مورد نامگذاری آن نقل شده است: « نام شرکت مزدا برگرفته از نام اهورامزدا خدای اولین تمدن‌های غرب آسیا است. ما اهورامزدا را به خدای خرد، اندیشه و هماهنگی تفسیر کردیم.

 به عنوان منشأ هر دو تمدن شرقی و غربی و همین‌طور به عنوان نمادی از فرهنگ خودرو.  این آمیختگی از تمایل به دستیابی به صلح جهانی و توسعه صنعت خودرو انجام شد». با وجود این، محصولات این شرکت در خود کشور ژاپن، با نام ماتسودا خرید و فروش و شناخته می شوند.

 

طراحی لوگو

مزدا در ایران

تاریخچۀ لوگوی Mazda از ورود این برند به ایران در  دهۀ هفتاد خبر می دهد. دو نوع از خودروهای این شرکت، یعنی سدان و وانت در بین مشتریان ایرانی توانست از جایگاه مطلوبی برخوردار شود.

 نخستین خودروی مزدا که به صورت کوپه طراحی شده بود در مدل 929 وارد ایران شد. بیشترین محبوبیت مزدا در زمینۀ خودرهای وانت آن است، به خصوص در ایران نام مزدا وانت با کاربردهای خاص و کیفیت و مقاومتش بسیار شناخته شده است. 

لوگوی Mazda

تاریخچۀ لوگوی Mazda به بحث دربارۀ طراحی لوگوی این برند خودروسازی می انجامد. لوگوی مزدا از ابتدای امر تا کنون چندین بار دستخوش تغییر و تحول شده است. مرکزی ترین محور تغییر و تحول در لوگوی مزدا، مانور روی حرف M بوده است.

 یعنی حرف نخست نام مزدا یا ماتسودا. در سال 1934 این لوگو تایپ بود با نام کامل مزدا. در سال 1936 به صورت تکرار موج دار حرف M بود که به صورت سه لایه بر روی هم قرار داشت.

 سال 1962 حرف M  به تنهایی و محصور در یک دایره بود. 1975 باز نام مزدا به طور کامل با یک فونت ساده و برجستگی حرف Z ، طرح لوگوی مزدا را تشکیل می داد. بالاخره لوگوی اصلی و شناخته شده ای که امروزه همگان مزدا را با این آرم می شناسند، در سال 1997 طراحی و تثبیت شد. 

این بار با در نظر داشتن پیام ها و اهداف کمپانی مزدا، لوگو به صورت عدد 7 (از دیدگاه ما) طراحی شد. این نماد تداعی کنندۀ یک پرنده در حال پرواز (یا بال های پرنده) و اوج گرفتن است. بال های باز شده در لوگوی مزدا، در فرهنگ ژاپن رمز ابتکار، درک هدف و لطافت است. همۀ آنچه یک برند می خواهد و قصد دارد به آن برسد، در قالب یک لوگو طراحی و به مخاطب منتقل می گردد. 

طراحی گرافیک و لوگو آرمیتا اکبری 09123381563

نظر خور دار در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید

منبع:armcade.com

نظرات  (۱)

سلام.

یه پیشنهاد عالی و فوق العاده براتون دارم!

می تونید از سایت   https://urlme.ir   استفاده کنید و لینکهاتون رو کوتاه و منتشر کنید.

هر کسی روی لینک کوتاه شده شما کلیک کنه، سایت به شما پول میده.

اگر هم زیرمجموعه جذب کنید ، پول بیشتری در میارید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی