graphic design

کلیه خدمات طراحی گرافیک و تبلیغات

طراحی گرافیک، بسته بندی، لوگو، پوستر در تهران

کلیه خدمات طراحی گرافیک و تبلیغات

طراحی گرافیک، بسته بندی، لوگو، پوستر در تهران

کلیه خدمات طراحی گرافیک و تبلیغات

کلیه خدمات طراحی گرافیک طراحی بسته بندی طراحی پوستر طراحی لوگو طراحی هویت بصری طراحی کاتالوگ طراحی بروشور طراحی اینفوگرافیک

در جست‌و‌جوی ایده در سازمان

شنبه, ۵ آذر ۱۴۰۱، ۱۲:۰۰ ب.ظ

 

اگر به دنبال ایده برای تحول در سال جدید هستید و چیزی به ذهنتان نمی‌­رسد شاید بد نباشد نگاهی به اطراف خود بیندازید. وقوع شرایط پیش­‌بینی نشده در سال‌­های اخیر به مانند همه‌­گیری کرونا و جنگ اخیر، سبب شده است تا بسیاری از صنایع برای یافتن ایده­‌های خلاقانه به سراغ همسایه­‌های موفق خود بروند. یکی از توصیه‌­های پرتکرار به مدیران، استفاده از خلاقیت­‌های صنایع دیگر برای تغییر و تحول است. مدیران بازاریابی با توجه به ارتباطات فراوان با شرکت‌­های بیرونی، یکی از مستعدترین نفرات سازمان برای جذب و پیاده‌­سازی ایده­‌های برون­‌سازمانی هستند.

استفاده هنری فورد از شیوه کار در صنعت گوشت برای تحول در خط تولید کارخانه شرکت فورد، یکی از مثال­‌های تاریخی و جذاب است. در کشتارگاه‌­ها از یک ریل برای جا­ب­جایی لاشه استفاده می­‌شود و در این مسیر هر کارگر، وظیفه خاصی را بر عهده دارد. این ایده توسط آقای فورد در کارخانه تولید خودرو پیاده­‌سازی شد و منجر به انقلابی در این صنعت گردید. نگاه به کسب‌­وکارهای دیگر برای یافتن ایده‌­های نوین، فکر خوبی است اما همیشه با موفقیت همراه نمی‌­شود. علل این عدم موفقیت را می‌­توان در نبود فرآیند، اقتدار و اعتماد به نفس در مدیران جست و جو کرد.

 

چالش‌­ها

  1. فرآیند

وقتی از آقای Blair، مدیر کارخانه یک شرکت چند­ملیتی تولید بتن خام، سوال شد که آیا برای تغییر مثبت در خط تولید نگاهی به صنایع دیگر داشته است یا خیر، پاسخش یک نه قاطع بود. از نظر او، تغییر در خط تولید و گرفتن ایده از دیگر صنایع، در حیطه ماموریت‌­های سازمانی او قرار نمی‌­گیرد. به گفته آقای Blair، وظایف او عبارتند از تامین مواد اولیه در حد مورد نیاز، فعالیت مجموعه تولیدی با کارایی بالا و رضایت نفرات و مشتری‌­ها از کیفیت محصول نهایی.

به نظر می‌­رسد که موارد مشابه آقای Blair در بسیاری از صنایع دیده می‌­شوند. تمرکز بر خط تولید و مسائل عملیاتی و نبود نگاه توسعه‌­طلب برای استفاده از ایده‌­های ارائه­‌شده در صنایع دیگر، یکی از نتایج تعریف نادرست مسئو­لیت­‌ها در سازمان‌­هاست. البته روشن است که تغییرنگاه صاحبان کسب­‌و­کار به تغییر و تحول در سازمان با استفاده از ایده­‌های بیرونی، نخستین قدم برای رفع مشکلات در این زمینه است.

 

  1. اختیار

ورنیکا، مدیر فروش یک شرکت رسانه‌­ای است. او مسئول فروش «وقت تلویزیونی» به شرکت­‌های تبلیغاتی بوده و مدیریت 5 نیرو را بر عهده دارد. وقتی از او پرسیده شد که چه شرکت‌­هایی را برای یافتن ایده‌­های خلاقانه بررسی کرده است، او پاسخ داد که هیچ. در بیان علت نبود نگاه به بیرون در مجموعه، ورونیکا بیان می­‌کند که اختیاری در این زمینه ندارد. با توجه به موقعیت شغلی، او ارتباط فراوانی با شرکت­‌های بیرون از مجموعه دارد. اما با توجه به حیطه اختیارات ورونیکا، این فرصت به مزیت تبدیل نشده است.

 

  1. اعتماد به نفس

بسیار از مدیران بر این باورند که گرفتن ایده از شرکت­های دیگر و پیاده‌­سازی در سازمان خودشان، بسیار دشوار و حتی بدتر ناممکن است. بسیاری از صنایع بر این باورند که چالش‌­های آن­‌ها بسیار خاص هستند و از این رو نمی­توان از دیگران برای برطرف کردن آن­‌ها چاره جست. این همه در حالی است که نمونه­‌های بسیاری از کاربرد ایده­‌های جدید یک شرکت در صنایع مختلف، موجود است.

 

راه­کارها

با وجود فرصت­‌های فوق‌­العاده، عدم استفاده از ایده‌­های موجود در صنایع دیگر به هر دلیلی غیر قابل قبول است.

  1. یک تیم قوی دست و پا کنید

نبود فرآیندهای کاری و اختیار را می­توان به کمک یک تیم قوی برطرف کرد. برای مثال تصور کنید که در می­خواهید سه شرکت پیشرو را برای یافتن ایده‌­های برون­‌سازمانی بررسی یا بازدید کنید. این گروه باید از 3 تا 10 نفر تشکیل شده و توانایی پیاده‌­سازی نتایج حاصل از بررسی یا بازدید را داشته باشد. اگر مدیران ارشد سازمان بخشی از این تیم نیستند، حتما باید ارتباط مستقیم بین مدیر گروه و آن‌­ها برقرار باشد. توجه کنید که تیم پیشرفت باید بر حل مسائل استراتژیک موجود تمرکز کند تا بتواند مزیت رقابتی شرکت را در زمینه کیفیت، قیمت یا خدمات پس از فروش بهبود ببخشد. برای بازدید از سازمان­‌های دیگر، باید نقشه‌­های مشخصی را در ذهن داشته باشید. فراموش نکنید که هیچ سازمانی وقت خود را بیهوده در اختیار شما قرار نخواهد داد.

  1. رهبری قدرتمند

می­‌توان به کمک یک رهبری قدرتمند، چالش اعتماد به نفس در سازمان را به کلی برطرف کرد. مارتین الیوت و آلان گلدمن، پزشکان بیمارستان کودکان Ormond Street، به دنبال ایده‌­های جدید به مسابقات فرمول 1 رسیدند. شیوه تعویض تایرها و سوخت‌­گیری در 3 یا 4 ثانیه بدون هیچ خطایی، آن­‌ها را به این فکر انداخت که چگونه می­‌توانند از این ایده برای تعویض تیم­‌های پزشکی در موارد بیماران حاد کمک بگیرند. رهبری مارتین و آلان در این پروژه سبب شد تا باور به امکان تغییر در یک بیمارستان آن هم به کمک یک ایده از مسابقات فرمول 1، با موفقیت اجرایی شود.

نگاه به صنایع دیگر برای ایده، کار صحیحی است و علت عدم اجرای آن معمولا به سکون در کسب‌­وکارها باز می­‌گردد. انجام دادن کار همیشگی و ماندن در منطقه امن، بسیار آسان­تر از تحول در سیستم است.

طراحی گرافیک و تبلیغات: 09123381563

منبع: علیرضا زهرایی   mbanews.ir

منبع: hbr.org

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی